Особливості оцінки вартості матеріального збитку, завданого власнику колісного транспортного засобу, внаслідок пошкодження у зв’язку із збройною агресією російської федерації
На превеликий жаль війна внесла свої корективи і в оцінку колісних транспортних засобів. Виникла необхідність розрахунку вартості матеріального збитку у зв’язку із збройною агресією російської федерації.
До війни єдиним нормативним документом, який регламентував порядок визначення вартості матеріального збитку, завданого власнику колісного транспортного засобу була Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, яка введена в дію наказом Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України від 24.07.2009 № 1335/5/1159 (із змінами та доповненнями).
Відповідного до вимог Методики, алгоритм розрахунку можна навести в такій послідовності:
Етап 1: Спочатку визначалась вартість колісного транспортного засобу до моменту настання дорожньо-транспортної пригоди, тобто без отриманих аварійних пошкоджень. Для цього як правило використовувався порівняльний підхід, який ґрунтується на аналізі цін продажу або пропозиції колісних транспортних засобів, ідентичних або аналогічних оцінюваному, з відповідним коригуванням, що враховує відмінності між об'єктом порівняння та об'єктом оцінки. Для цих розрахунків використовувались дані, що викладені у вітчизняній довідковій літературі, зазвичай це «Бюлетень автотоварознавця» або дані щодо пропозицій до продажу подібного майна з мережі Інтернет.
Етап 2: Наступним кроком було визначення вартості відновлювального ремонту. Відновлювальний ремонт включав в себе вартість ремонтно-відновлювальних робіт, що є добутком від трудомісткості ремонту в нормо-годинах і вартості нормо-години ремонтно-відновлювальних робіт, а також вартість необхідних для ремонту матеріалів та вартість нових запасних частин, що підлягають заміні під час ремонту.
Етап 3: Після розрахунку вартості відновлювального ремонту наступним кроком було визначення величини матеріального збитку. Матеріальний збиток міг відрізнятися від суми відновлювального ремонту в бік збільшення за рахунок додавання величини втрати товарної вартості. Величина втрати товарної вартості характеризує фізичний знос, який виникає у разі пошкодження КТЗ і відповідного ремонту внаслідок передчасного погіршення товарного (зовнішнього) вигляду, а також унаслідок зниження міцності чи довговічності окремих елементів складових частин, захисних властивостей покриттів або застосування для ремонту складових частин, які були в ужитку чи в ремонті.
Які фактори впливають на оцінку збитків колісному транспортному засобу?
Також матеріальний збиток міг відрізнятися від суми відновлювального ремонту в бік зменшення за рахунок фізичного зносу. В деяких випадках вартість нових запасних частин, що підлягають заміні під час ремонту при проведенні розрахунків, зменшувалась на величину фізичного зносу. Що це були за випадки:
- Строк експлуатації колісного транспортного засобу перевищує:
Кс-ть років | Випадок |
5 років | для легкових КТЗ виробництва країн СНД |
7 років | для інших легкових КТЗ |
3 роки | для вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів виробництва країн СНД |
4 роки | для інших вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів |
5 років | для мототехніки |
- КТЗ експлуатується в інтенсивному режимі (фактичний середньорічний пробіг щонайменше вдвічі більший за середньорічний нормативний).
- складові частини кузова та оперення кузова, кабіни, рами КТЗ відновлювали ремонтом (крім випадків, що однозначно свідчать про усунення експлуатаційних пошкоджень (наприклад, усунення сколів ЛФП на лицьових поверхнях кузова, усунення деформації методом видалення вм’ятин без фарбування складової частини));
- складові частини каркасу кузова, оперення кузова, кабіни та рами мають наскрізну корозію, що призвело до зниження витривалості і міцності матеріалу виготовлення цієї складової частини (складових частин) КТЗ;
- складові частини кузова, кабіни, рами КТЗ мають пошкодження у вигляді деформації.
У разі, якщо незважаючи на принципи внеску та найбільш ефективного використання, вартість відновлювального ремонту КТЗ була не менша за його ринкову вартість до моменту пошкодження, вартість матеріального збитку визначалась такою, що дорівнює ринковій вартості КТЗ до моменту пошкодження.
Методика визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності, яка затверджена наказом Міністерства економіки України та Фонду державного майна України від 18.10.2022 року № 3904/1223 та зареєстрована у Міністерстві юстиції України 02.12.2022 р. за № 1522/38858 внесла певні зміни в алгоритм визначення розміру реальних збитків внаслідок пошкодження, втрати та (або) знищення такого рухомого майна, як транспортні засоби.
А саме:
- якщо ТЗ потенційно можливо відновити до рівня технічних вимог виробника і сума такого відновлювального ремонту із заміною та(або) ремонтом декількох складових не перевищує вартості ТЗ до пошкодження (відновлювальний ремонт економічно доцільний), реальні збитки дорівнюють сумі відновлювального ремонту.
- якщо ТЗ взагалі неможливо відновити до технічних вимог виробника (внаслідок порушення геометричних розмірів каркасу салону, впливу високих температур тощо) та (або) сума відновлювального ремонту перевищує вартість ТЗ до пошкодження (відновлювальний ремонт економічно недоцільний), реальні збитки дорівнюють ринковій вартості такого рухомого майна до заподіяння шкоди.
Вартість відновлювального ремонту складається з вартості ремонтно-відновлювальних робіт, вартості необхідних для ремонту матеріалів та вартості нових складників, що підлягають заміні під час ремонту. При цьому вартість нових складників, що підлягають заміні під час ремонту, не коригується на величину фізичного зносу.
Оцінка збитків колісних транспортних засобів внаслідок війни від професіоналів ТОВ «Бізнес Ассіст»
Як це не прикро, однак фахівцям ТОВ «Бізнес Ассіст» довелось вже порахувати доволі велику кількість транспортних засобів та спеціальної техніки, що були пошкоджені внаслідок війни. Якщо у Вас виникне необхідність у таких розрахунках або принаймні консультації з цього питання, ми обов’язково Вам допоможемо.
Чому вам варто зупинити свій вибір на «Бізнес Ассист».
Ви звертаєтеся за консультацією, на підставі якої ми пропонуємо вам варіант вирішення вашої задачі.
Укладаємо угоду і підписуємо договір, після чого наші фахівці приступають до роботи.
Ви вчасно отримуєте пакет документів з оцінкою необхідної вам послуги в зазначені терміни.